Головними носіями у своїй роботі вважаю творчість, професійну майстерність, постійне самовдосконалення, вимогливість до себе, а найголовніше- це любов і повага до особистості учня, його здібностей і можливостей. Це допомагає мені створювати на уроках атмосферу довіри й творчості, впевненості учня в собі.
Філологічна культура вчителя, інтелігентність, виняткове працелюбство, захоплення своєю справою відіграють велику роль у мовному розвитку учнів, їх моральному вихованні.
На уроках української мови і літератури намагаюсь звертатися до розуму і серця кожного учня, щоб підняти процес навчання мови на високий рівень.
Методична тема, над якою працюю уже багато років:
” Удосконалення орфографічної грамотності школярів. Розвиток їх творчих здібностей “.
Працюючи над цією темою, не тільки навчаю учнів , а й виховую чуйне, бережне відношення до слова. У цьому мені допомагає цікавий тематичний матеріал, зібраний з різних літературних джерел.
Саме такий добір матеріалу за темами має величезний виховний потенціал, спонукає учнів замислитись не тільки над написанням, вимовою, значенням слова, словосполучення, речення, а й над роллю його в житті.
Для мене не існують предмети українська мова і література окремо, вони нероздільні. Це єдиний предмет ” Рідна мова”, де між мовою і літературою склалися відношення взаємопроникнення.
“Я славлю спільність мов і славлю їх одмінність, основу всіх основ – правічну їх родинність: це ж зоряний вінок, братерства непоборність, і в кожній з мов – зірок чарівна неповторність. Я славлю інших мов із рідною співзвучність : беру й вертаю знов музичність, точність, влучність.”
І. Муратов
Велику увагу приділяю урокам зв’язного мовлення . Розвиток зв’язного мовлення , культура мовлення є невід’ємною рисою освіченої людини, умовою її всебічного розвитку й активної участі в суспільній діяльності.
Вважаю, хто серцем відчуває красу слова, уміє ним передати найтонші відтінки людських думок і переживань, той досягає вершин людської культури.
Пригадую урок з розвитку зв’язного мовлення у 5- класі ” Особливості побудови наукового і художнього описів . Усний твір – опис предмета у художньому стилі”.
Твори- описи сприяють розвиткові зв’язного мовлення , привчають учнів до точності у виборі слів, логічної послідовності викладу, чіткості в словесному оформленні набутих знань.
Отож пропоную учням у мріях полинути в безмежне українське поле, почути спів жайворонка, підпадьомкання перепела , побачити уявно буяння різнотрав’я і помітити малесеньку квіточку, ім’я якій незабудка.
Читаю текст.
Незабудка… Яке ласкаве ім’я! Заслужила. Квітка ця з п’ятьма пелюстками, синіми- синіми, ніжнішими від неба, а в самій серединці жовте сердечко. Незабудки не вигоряють, не відцвітають, не тьмяніють на гарячому літньому сонечку. Цвітіння квітки, маленької, як нігтик дитини, м’яке, чисте, довірливе. Подивишся -і не забудеш. У квітці незабудки ніби поєднані разом і краса, і простота, і вічність.
Діти слухають, уявляють, а потім на картинках бачать ці квіти. Після ознайомлення з науковим описом незабудки , співставлення , порівняльного аналізу описів, самі складають цікаві твори.
Завдяки таким темам маю зібрання учнівських робіт на різну тематику.
Уроки української мови тісно пов’язані з літературою, бо використовую під час їх проведення дуже багато літературного матеріалу, а уроки літератури , у свою чергу, пройняті спостереженнями над мовою художніх творів.